Úvodní analýza před tvorbou webu

Možná máte pocit, že jsou tyhle otázky zbytečné. Vždyť vy nejlépe sami víte, co chcete. Chcete pěkný web za rozumnou cenu (a nejlépe zadarmo). Oba dva pojmy jsou však docela relativní. Všichni jsme přesvědčeni, že máme dobrý vkus. Co se ale líbí nám, nemusí oslovit návštěvníky našeho webu. Také dobrá cena je subjektivní pojem. Kolik jste ochotni zaplatit za něco, co vám může několikanásobně zvýšit zisk? Jak moc si vážíte své dobré pověsti a image? Kolik stojí dobrý první dojem?

Dnes se ale podobným úvahám věnovat nechci. Design stránek a jejich cena by totiž nemělo být to první a už vůbec ne to jediné, co by vás u nového webu mělo zajímat. Položím vám otázky, které by vás samotné třeba ani nenapadly a nebo vám připadají samozřejmé. Možná, že až si ně pravdivě odpovíte, budete se dívat na tvorbu webových stránek jinak než předtím. A právě proto píšu tento článek.

Chtěla bych předejít tomu, abyste byli zklamaní z výsledku, protože budete mít přemrštěná očekávání. Tvorba webu je práce jako každá jiná. Možná přijdete na to, že svůj čas budete raději věnovat rozvoji svého byznysu, než trávit hodiny nad webem. Pokud ale zjistíte, že si web chcete sami vytvořit podle svých představ sami, v dalších částech kurzu už dostanete konkrétní návody jak na to. Tuto předběžnou analýzu byste ale neměli přeskočit i když s webem žádný komerční projekt neplánujete.

1. Co od nového webu očekávám?

No opravdu. Co od webu očekáváte? Chcete ho jen prostě mít, protože ho mají všichni? Pak je něco špatně. Mít web nestačí. To je stejné jako když máte auto v garáži. Taky s ním nikam nedojedete. Web musíte používat, udržovat ho a pak vám bude dobře sloužit.

Chcete mít firemní web jako místo, kam můžete odkázat své současné zákazníky? Pak vám web může sloužit jako jednoduchá online vizitka. Lidé o vás zde najdou základní informace jako je název firmy, adresa, otvírací doba a kam vám mohou zavolat. Možná chcete svým současným zákazníkům poradit s výběrem zboží. Nebo je informovat je o svých novinkách a akčních nabídkách. Vaše produkty a služby ale můžou zákazníci na webu rovnou i zakoupit a vy tak zautomatizujete svůj prodejní proces.

Nejspíš také chcete vylepšit svou pověst. Vzbudit v lidech důvěru je ten nejtěžší úkol. Nedá se toho docílit přes noc. Budete se muset do tvorby webu aktivně zapojit. Je třeba psát nové texty, aby se k vám návštěvníci měli důvod vracet a budovali si k vám vztah. Jste ochotni tomu věnovat svůj čas nebo alespoň máte někoho, kdo to pro vás udělá?

Chcete aby vás noví zákazníci sami našli a přišli na váš web? Pak jste to vy, kdo jim bude muset jít naproti. Budete muset být vidět tam, kam pravidelně chodí oni. Zodpovídat na webu dotazy, které zákazníci hledají ve vyhledávačích. A tak vylepšovat svoje SEO (optimalizaci pro vyhledávače). Sami od sebe totiž vaši značku nejspíš hledat nebudou. Zvlášť, když o vás nikdy předtím neslyšeli. Bude to stát spoustu úsilí a peněz. Tvorba obsahu a propagace webu můžou být dražší než tvorba samotného webu.

2. Co by web měl můj web umět?

Už víme, co od webu čekáte. A teď je třeba stanovit, jaké prostředky vás dovedou k cíli. Stanovte si, co je to nejdůležitější, co by měl web umět. Co chcete aby lidé udělali? Mají si zakoupit vaše zboží a služby? Mají vám návštěvníci napsat komentář? Měl by vám návštěvník webu zavolat nebo poslat dotaz emailem? Přijít na váš den otevřených dveří? Přihlásit se k odběru vašeho newsletteru? Sledovat vás na sociálních sítích?

Webové stránky by měly být založené nejen na dobrém designu, ale především na kvalitním obsahu. Texty by měly poskytovat návštěvníkům užitečné informace a případně je přesvědčit k nákupu. Pište přínosné texty, pečlivě popište produkty a služby, které nabízíte. Informujte své zákazníky o akčních nabídkách a novinkách v sortimentu. Pokud si sami na psaní textů nevěříte, najměte si copywritera, který pro vás poutavé texty na základě vašich podkladů vytvoří.

Obsahem webu není jen text, ale kvalitní fotografie a propagační videa. Můžete si také založit firemní blog a ukázat tak návštěvníkům svou odbornost. Představte svou firmu a své zaměstnance. Uvádějte pravdivé a aktuální reference na své služby.

Web může obsahovat celou řadu funkcionalit jako je kontakní formulář, objednávkový formulář, vyhledávání, možnost sestavení online kalkulace, ankety či pravidelný newsletter. Vhodným rozšířením služeb pro zákazníky je online zákaznická podpora nebo diskuzní fórum.

3. Kdo jsou moji návštěvníci?

Ne, skutečně to nejsou všichni. Váš web nebudou navštěvovat všichni. Zamyslete se, kdo jsou ti, co na váš web chodí? Mají něco společného? Tím, že si dobře stanovíte svou cílovou skupinu, můžete lépe zaměřit svůj web.

Stránky by měly být přehledné i pro někoho, kdo o daném tématu slyší poprvé. Také se může lišit ten, kdo zboží nakupuje od toho, kdo ho potom využívá. Například manželka chce koupitá vánoční dárek svému manželovi, rodiče nakupují pro děti atd. Web také mohou navštěvovat lidé, kteří u vás sice hned nenakoupí, ale hledají informace.

Nejlepší způsob, jak poznat své návštěvníky je vytvořit si jejich persony podle cílových skupin. Každé personě přiřaďte jméno, fotku, věk, bydliště, zájmy, rodinný stav, vzdělání a příjem. Jakou má tato osoba motivaci k návštěvě vašeho webu? Jak dobře zná vaše produkty? Z jakého zařízení a odkud navštěvuje vaše webové stránky? Jaké má technické schopnosti? Jaký vyhledávač a klíčová slova používá?

4. Co na webu hledají moji návštěvníci?

Proč navštěvují zrovna váš web? Jaké mají potřeby a čím je uspokojujete? To co návštěvníci hledají, nemusí být stejné, jako to, co vy jim nabízíte. Například se chce dozvědět o novince ve vašem sortimentu, o které se dozvěděl od známého. Nebo chce zakoupit dárek manželce k výročí. Ne všichni chtějí hned na koupit, mohou jen hledat informace a přitom se zaregistrovat do vašeho newsletteru, sledovat vás na Facebooku a říci o vás svému známému.

Zeptejte se těch, kdo znají vaše zákazníky nejlépe – prodavačů, obchodních zástupců, pracovníků call centra atd. na co se zákazníci nejčastěji ptají a co je nejvíc zajímá. Web má být tvořen pro lidi a vy byste měli jejich otázky zodpovědět. Z této analýzy by měla vzejít struktura webu, ve které se bude návštěvník dobře orientovat a vždy najde to, co potřebuje.

5. Kdo je moje konkurence?

Konkurence na webu je obrovská. Lidé často, když něco vyhledávají, prochází celou řadu stránek za sebou. Proto musíte návštěvníka zaujmout velmi rychle. Ještě než začnete vytvářet svůj web, udělejte si analýzu konkurence. Zjistěte, jaké služby a zboží nabízí a kdo jsou její cílové skupiny.

Konkurenci hledejte na prvních stranách vyhledávačů pomocí vybraných klíčových slov, v katalozích (Firmy.cz), na odborných i fanouškovských webech. Další důležité informace můžete najít na diskuzních fórech nebo sociálních sítích.

Procházením konkurenčních webů zjistíte, jak se od konkurence odlišit a jakou zvolit konkurenční výhodu. Dívejte se na web z pohledu zákazníka. Co vás na první pohled zaujme a nebo naopak odradí? Jaká sortiment konkurence nabízí? Můžete ten svůj také rozšířit?

6. V čem jsem lepší než konkurence?

A na závěr ta nejdůležitější otázka. Proč by zákazníci měli nakoupit právě u vás? Jaká je vaše unikátní prodejní nabídka (Unique Selling Proposition – USP)? Čím se od konkurence odlišujete? Máte kvalitnější zboží? Lepší ceny? Větší sortiment? Nabízíte doplňkové služby? Nadstandardní zákaznický servis?

Na webu byste měli zdůraznit především své přednosti a snížit své nedostatky. Například pokud nabízíte malý sortiment, prezentujte se jako specializovaný obchod. Pokud jste nová značka, buďte inovativní.

Buďte k sobě také kritičtí. V čem je vaše konkurence lepší? Z analýzy konkurence již víte, na čem byste měli zapracovat a co můžete udělat lépe. Neustále se rozvíjejte a uvidíte, že zákazníci si k vám cestu najdou.

Nový web není lék na všechno

V článku jsem se pokusila shrnout, co byste si měli ujasnit, než začnete vytvářet webové stránky. Jsou to podobné otázky, ve kterých byste měli mít jasno ještě než se pustíte do jakéhokoliv projektu. Pokud jste se nad něčím podobným doposud nezamysleli, je na to vhodný čas. Lépe je začít teď, než v průběhu tvorby webu. Webové stránky vám mohou ve vašem byznysu pomoci, ale nemohou nahradit samotný byznys plán, kvalitu a sortiment nabízeného zboží a služeb.

TODO:

Pokud si tuto analýzu poctivě vypracujete, budete to mít v příštích týdnech o mnoho jednodušší. Budete vědět, co všechno od webu očekáváte a díky analýze konkurence budete mít představu, jak by váš web mohl vypadat.

Příště si zakoupíte webhosting a doménu a nainstalujete WordPress. Proto máte za domácí úkol vybrat si doménu, kterou chcete ve svém projektu používat. Zvolte si něco jednoduchého a snadno zapamatovatelného.

Kompletní návod se všemi kroky najdete v článku Jak si vytvořit webové stránky ve WordPressu.

Co je pro vás nejpodstatnější při tvorbě webových stránek? Design, cena, funkčnost či úplně něco jiného? 

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *